Ny nettside – hva nå?

okt 26, 2016 | Hjemmeside

Nyhetsbrev

En nettside blir aldri ferdig – derfor er det viktig å sette noen milepæler og lage en fremdriftsplan. For hva gjør vi egentlig når vi har fått overlevert en ny nettside? Og hvilke muligheter bør vi benytte oss av? 

Din bedrift har mottatt deres nye moderne nettsted. Nå er det bare å vente på telefonene sier du? Nå er det dessverre ikke helt slik det fungerer. Ja din side har potensial til større trafikk og økt kundemasse, men det krever arbeid å få siden kjent blant potensielle kunder. Kanskje befinner bedriften din seg på sosiale medier? Det er en stor fordel. Ved aktiv bruk av disse verktøyene finnes det ingen grenser for hvor mange som vil finne nettopp ditt nettsted. Men for å oppnå dette er det flere elementer du har fordel av å kjenne til.

Slik gitt vi frem:

  • Vi la ut en plakatside – med den aller viktigste informasjonen
  • Vi tok en kopi av det gamle nettstedet så vi kunne hente frem gammel stoff og forbedre det som vi fortsatt ville bruke.
  • Nytt nettsted ble skissert på et staging area
  • Så diskuterte vi – og laget nye skisser – og jobbet med tekst – og besluttet at nå nå er det nok!

Spente på om ny side vil bli likt og fungere etter hensikten, så vet vi at det er mer som må gjøres. Her er vår huskeliste eller fremdriftsplan:

  • Vi må ta for oss hver enkelt side og sjekke SEO, for det som vises i Google søk og deles på Facebook er ikke alltid som forventet.
  • Vi må jobbe med å lage sidene enda bedre – og vi trenger noen flere sider!
  • Vi må se om våre Call To Action knapper fungerer:
    • På forsiden har vi bare en «legg igjen ditt mobilnummer», kan vi gjøre dette bedre?
    • På «Kontakt oss» siden har vi et forespørsel skjema, her bør vi ha mer informasjon.
  • Vi må se om den automatiske svar-mail som sendes når noen registerer seg en forespørsel fungerer.
  • Vi må lage bedre interne rutiner, bedre brevmaler, fine vedlegg, gode linklister som vi kan bruke i kommunikasjon med våre prospekt.

Ukentlige rutiner:

  • Google Analytics – må sjekkes jevning for å se hvilke sider som besøkes.
  • WebMaster Tools – må sjekkes for å se hva det søkes på og om det er noen problem med sidene.
  • AdWords og Facebook må benyttes for å «booste» søk og visning.

SEO og Facebook

Dette er neste skritt: å forbedre søk og deling.
– og her er noen notater om hva som må sjekkes og gjøres:

Vi har allerede installert Yoast SEO på vårt (og på ditt) nettsted:

yoast-plugin

Gå inn på en side eller et innlegg og åpne Yoast SEO:

Den første «fanen» viser hva som vises når noen finner denne siden på Google. Hvis det automatisk genererte blir helt feil så kan du endre det her. Det som er «default» er sidens overskrift og nettstedsnavn, med tekst fra tekstfeltet. Har du benyttet et «utdrag» så hentes dette som beskrivelse. Men hvis du vil «spisse budskapet» for Google kan du være kreativ her:

ny-forside-google

Neste «fane» er for sosiale medier – Facebook og Twitter.

Hvis du ikke spesifiserer noe vil samme tittel og beskrivelse som det Google henter benyttes, men du kanbruke en tittel og beskrivelse tilpasset mediet (facebook eller twitter).

Enda viktigere er «Bilde for Facebook» – det er ikke sikkert at det bilde som plukkes tilfeldig er det bilde du vil dele!
Det anbefales at du lager egne bilder for Facebook – og følger anbefalt størrelse. Her må du redigere bildet, for dette bildet tilpasses ikke automatisk (som WordPress gjør i de fleste andre tilfellene).

ny-forside-facebook

Bildet under viser at deling kan bli helt galt: Tittel er ikke bra! Beskrivelsen er tilfeldig og bildet var ikke det bildet jeg ville ha!
Så vi har en jobb å gjøre – og hvis du sjekker «Del på facebook» på ditt eget nettsted så finner du sikkert ut at du også har en jobb å gjøre …

deling-av-forside

Og helt til slutt noen viktige detaljer:

Hvis du deler på Facebook og ser at det blir helt feil, og så korrigerer du informasjonen i Yoast men så fungerer det ikke!
Da kan du bruke denne linken og feilsøke:

https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing/

Etter at jeg har lagt inn endringer i Yoast så vises likevel dette: (fordi Facebook har en kopi – en cache – som den bruker hvis siden har vært delt før)

scrape-1

Når jeg trykker på «Scrape Again» slettes cachen og det fungerer som jeg vil:

scrape-2

Dette innlegg er skrevet av

AMBIO Strong

Skriv gjerne en kommentar, eller send forslag til forbedringer eller tips til andre tema du ønsker belyst.

Ring:

40002200

Få en demo:

/demo